RFID számokban

A vonalkód használata az élet minden területén elterjedt az elmúlt 30 évben, vásárlásaink során nap, mint nap találkozhatunk vele. A vonalkód olyan azonosító, mellyel termékeket azonosítanak egy számsorozattal. A leolvasáshoz közvetlen rálátás szükséges, és minden egyes terméknél manuálisan kell elvégezni egyesével az azonosítást. Az RFID ezzel szemben nem igényel közvetlen rálátást, meghatározott távolságon belül (4-5 méter) azonnal leolvassa a tárolt adatokat, mely az adott termék egyedi azonosítását teszi lehetővé (pl.: gyártási adatok, termék lejárásának dátuma, ára, vagy járműveknél szerviz napló rögzíthető a technológia segítségével egy azonosítóban, stb.). Ez jelentősen csökkenti egy raktár esetében például az áruazonosítás, leltározás idejét, a munkaerőforrás így átcsoportosítható.

Jelenleg csak Európában 3 trillió vonalkóddal ellátott terméket árusítanak! Az amerikai Impinj Inc. és magyarországi partnere a LogSystems Kft. biztos benne, hogy a vonalkód rendszert világszerte leváltja a hatékonyabb RFID technológia. Körülbelül olyan lesz ez a folyamat, mint az internet elterjedése.

Az Impinj Inc. 2006-ban világszerte 250 millió címkét, valamint 6000 darab olvasót értékesített. A két cég számításai szerint a technológia 2007-2008-ban kezd elterjedni, és az értékesítés várhatóan a 2006-os évi eladások 10-szeresére nő, míg 2009-ben egy ugrásszerű növekedés következtében a 2006-os év 30-szorosára nő majd várhatóan a technológia eszközeinek értékesítése.

A technológiát jelenleg Észak-Amerikában alkalmazzák már széles körben, itt többek között a Wall-Mart, a Coca-Cola, a Kodak, a Pfizer, a Cannon, az UPS, az amerikai posta, stb. alkalmazzák. Az UHF szabványosítás miatt Európában először csak az idei év elejére sikerült az első teljes RFID rendszert kialakítani, melyet a Metró áruházlánc számára épített ki az Impinj. Ezen felül Közel-Keleten és Ázsiában is alkalmazzák már a technológiát. Az alkalmazás aránya: az USA-ban 60%, Ázsiában 20% és az EU-ban 15%.

Természetesen az átállásnak költségei vannak, mely egy raktárépület esetében hozzávetőlegesen a beruházások 2-3%-át jelenti a technológia kiépítésénél (antenna, olvasó, központi vezérlő rendszer).